torsdag 23 april 2009

Det var här det började......

Jag föddes i en norrförrort utanför Stockholm 1955. Det var en plats där många åkte förbi och undrade hur man kunde leva i en så´n där håla. Min barndomskompis bodde granne med mig, 7 tomtesteg mellan dörrarna, 3 tr upp.Hon var alltid vaken i ottan och väntade på att kunna plinga på min dörr, sådär vid 10-11 tiden. Sova länge på morgonen och vara uppe på nätterna har jag haft som livsmönster sen jag såg dagens ljus.
Det var oftast hon som fick som hon ville när vi skulle bestämma vad vi skulle göra. Cykla, bygga koja, vara i sandlådan och bygga sandstäder och hade bilar med oss ut-vi la alla bilarna i en hög och valde en i taget-vem som valde först och oftast drog det kortaste strået kan ni ju kanske gissa er till, vi gungade- ja, allt som var att fara och flänga. Vi startade också klubben Svarta Handen, med en vit flagga och en svart hand på. Vi gjorde en varsin tidning, som vi bytte
Men visst, var vi inne också. Byggde kartonghus åt våra troll, spelade monopol och kort. Klädde ut oss till 2 tanter och satt i köket och fikade, tog nubbglas med vatten i och låtsades bli fulla och tjöt av skratt. Vi satt upp filtar under en balkong på nedre botten, man fick se till att personen som ägde lägenheten inte var hemma. på så sätt fick vi en koja. En granne i vårt hus på nedre botten fixade utedusch, genom att hon stod i sitt badkar och höll duschen ut genom badrumsfönstret till oss ungar nedanför. På sommaren gick det en badbuss som kommunen hade fixat och en "badtant" försökte hålla reda på oss ungar genom att räkna in oss när vi åkte dit och räkna in oss när vi skulle hem. Under dagen fick vi klara oss själva vid badet och i simskolan. Jag hade alltid varm choklad och mackor med stekta ägg. Min kompis hade alltid kall saft och mackor med prickig korv. Vi badade hela dagen så man såg ut som ett russin. hade vi tur kunde vi köpa en isglass, igloo, för 50 öre, som vi delade mitt itu och tog varsin del.
Vintertid var det tefatsåkning och skridskor tills tåna var som pinnar. Vi byggde snögrottor i timmar med flera rum i plogbilens upplöjda jättehögar. Ja, det var ett axplock på vad 2 tjejer gjorde på fritiden vid 5-12 års åldern. Visst, lekte vi med dockor ibland, men förhållandvis lite för att vara 2 tjejer. Man tog helt enkelt, en dag i taget, som bloggrubriken påannonsserar.

5 kommentarer:

  1. Trevligt med lite historik måste jag säga.
    Kanske man skulle ha börjat med själv faktiskt.

    Nu är jag på iaf så nu kan jag läsa. Kul. Och bra. Jag tror fortfarande att detta är bra för dig.
    Hörs vidare

    SvaraRadera
  2. Tänkte på en sak.
    Du skulle ju kunna rubricera ngr av dina inlägg som "Historik 1, Historik 2" etc etc.
    Och vissa som "Dagsläget" edyl.
    Då kan du ju både skriva hur det är idag samt när du känner för det skriva historiken. För den tar ju lite tid om man säger så. Den kan du ju behöva fila på länge. Å då kan det kanske kännas bra att också skriva lite om hur det känns idag?

    En idé iaf...

    SvaraRadera
  3. Är inne och surrar runt nu. Få se vad jag kan göra

    SvaraRadera
  4. Verkar som att det funkade iaf, du är nu följare även på min:)

    SvaraRadera
  5. Jo, jag la till dig som följare. Hur jag gjorde minns jag inte. Men jag hittar inte möjligheten att katalogisera, som jag ser att Du har på Din.
    Men jag har ändrat signaturen i alla fall

    SvaraRadera